10 Megapixels aan mist

Hoofdblogger: Sanne

all seasons in one day 30 °C
View Zuid-Amerika on Sanne.A's travel map.

10 Megapixels aan mist

Lieve allemaal,

Na een enigszins lange, maar voorspoedige reis is drie dagen geleden ons Zuid-Amerika-avontuur begonnen! Voor mij waren de eerste uurtjes Rio best wel spannend, want hoe meer ik er de laatste weken over las, hoe angstaanjagender de stad me eigenlijk leek. Ik heb nog nooit zo'n lange rits veiligheidsmaatregelen in reisboeken gezien, of zoveel via-via verhalen van beroofde mensen gehoord als over deze stad. We pakten een bus door het verschikkelijk uitgestrekte Rio richting ons hostel aan de Copacabana. Dat klinkt dan leuk, zo'n hostel aan zo'n beroemd strand. Maar het regende pijpenstelen en ons eerste wandelingetje langs het strand gaf dan ook niet bepaald dat typische Rio-gevoel van sambadansen en lachende mensen in bikini's. Meer eentje van grauwe gebouwen, een grijze zee en regenjassen. Ongeveer zo dus:

Uw hoofdblogger vandaag is trouwens Sanne. Af en toe zal ik (Bouke) mijn mening tusssendoor geven in schuingedrukte letters.

Gelukkig hadden we de weersvoospellingen al lang gechecked thuis, waardoor het slechte weer niet als een ongename verrassing kwam. Dag twee begonnen we dus ook vol goede moed aan het verkennen van de stad. We begonnen met de wijk Centro, die inderdaad vrij centraal gelegen is en waar naast het zakelijke en winkelcentrum, ook de eerste nederzetting van Rio gelegen was. Een bizarre mix die ik geloof ik ongeveer als volgt omschreef: “hoog gebouw, lelijk gebouw, oud gebouw, modern hoog gebouw, koloniaal gebouw, heel veel mensen, heel veel kleuren, palmbomen, schudden, schudden, nog harder schudden, TADAAA; RIO”. Vooral de verzameling 'bouwvallen van 100 meter of hoger' vond ik erg fascinerend. 's Middags pakten we een tram richting Santa Tereza. Een rustig leuk wijkje, gelegen op een heuvel die over Rio uitkijkt. 's Avonds gingen we naar een straat met allemaal barretjes en standjes waar goedkoop bier werd verkocht en heel veel Carioca's (bewonders van Rio) aan het feesten waren op straat. Maar we waren die avond niet heel goed in het 'uitgaan met zijn tweeën' en in combinatie met een jetlag waren we redelijk op tijd weer in ons hostel.

Je kunt in Rio prima eten en drinken als je van veel vlees en cocktails houdt. We hebben bijvoorbeeld een Braziliaanse barbecue gedaan. Dat ziet er zo uit:

Het bier is jammer genoeg niet geweldig, maar Caipirinha's zijn ook heel aardig.

Regen of geen regen, het was dus uiteindelijk een prima dagje Rio. Dat kan niet helemaal gezegd worden over de dag erna (gisteren dus). We zouden die dag naar het Christusbeeld op de Corcovado gaan. Eerst blunderde ik verschrikkelijk door niet alleen mijn SD kaartje te vergeten, maar ook nog een camera met lege accu bij me te hebben. Tsja, maar ik (men?) kan natuurlijk niet naar één van de nieuwe wereldwonderen zonder camera, dus moesten we weer helemaal terug door dat verschikkelijk uitgestrekte Rio. Eenmaal aangekomen, bleek dat het helemaal geen donder uit had gemaakt hoeveel camera's ik die dag bij met had gehad, want de hele berg was gehuld in een diepe, diepe laag mist. Met een hilarisch treintje gingen we toch maar naar boven in de hoop toch nog wat te zien. Maar wat bleek: behalve dat er helemaal niets te zien was van het uitzicht over Rio, was zelfs het beeld bijna niet te zien! Daar sta je dan, met je Nikon 3000, 10 megapixels aan mist te fotograferen... Tsja dat was toch wel jammer, en 's avonds stortten we beide best wel heel hard in van al dat gereis.

Ja, dat was best wel een teleurstellene dag, maar die zul je in een half jaar wel vaker hebben. Dit was alleen echt zo'n dag dat maar heel weinig lukte.

Iemand ooit de film 'Cidade de Deus' gezien? Nou, dat is wat we vanmorgen gedaan hebben. We hadden een tour geboekt om door de favela's (sloppenwijken) van Rio rondgeleid te worden. Iets wat je in je eentje absoluut niet moet gaan proberen, aangezien die dingen gecontroleerd worden door gangs en drugsdealers. Volgens onze gids was het beeld dat Cidade de Deus geeft heel erg realistisch als je alles wat dagelijks in meer dan duizend favela's verspreid gebeurd in een aanderhalf uur durende film stopt. In Rio wonen ongeveer 4 miljoen mensen in deze sloppenwijken, en landelijk is dat een schrikwekkend aantal van 55 miljoen (bijna één derde van de bevolking). Zo goed als al deze wijken worden gecontroleerd door drugsdealers, en in Rio zijn de wijken verdeeld over drie gangs. Dit klinkt allemaal niet heel erg fijn om doorheen te lopen, maar het hele idee van deze tour was juist om te laten zien dat dit gevaarlijke beeld slechts één zijde was van de favela's. Zoals onze gids het zei: “Cidade de Deus is een realistische film over drugsdealers in favela's, maar grotendeels zijn het gewoon mensen die het zich niet kunnen veroorloven om in de stad zelf te wonen.” De meeste mensen werken gewoon in de stad en komen dan 's avonds terug. De tour voelde dus ook volkomen veilig, maar gaf toch een beeld van het ruwere Rio dan het Rio van rond de Copacabana. We begonnen met een motorritje helemaal naar de top van de favela, om vervolgens in een uurtje of twee af te zakken naar de bodem. Het idee is dat naarmate je verder naar beneden loopt, de mensen armer worden. Er is namelijk geen goed rioolsysteem, wat inhoud dat je beneden in de stront van de mensen bovenaan de heuvel woont.

Het is echt interessant om te zien dat zo'n wijk echt functioneert, ondanks het gebrek aan ordem e progresso. Mensen weten altijd een manier te vinden om met zulke moeilijke omstandigheden om te gaan. Jammer genoeg lijkt er geen permanente oplossing om alle hardwerkende mensen uit de favela's een beter leven te bieden.

Langzaam aan zakten we dus dieper de elende in, maar overal om ons heen bezochten we interessante plekjes zoals de lokale bakker en een atelier van een lokale grafitti-groep. Het was ontzettend indrukwekend allemaal. Hoe dieper wij bijna letterlijk de stront in zakten, gebeurde er ironisch genoeg in de rest van Rio iets anders: een klein stukje blauwe lucht kwam tevoorschijn. Op het moment dat wij helemaal onderaan, en dus in de grootste ellende van de favela terecht gekomen waren, was Rio zelf ineens getransformeerd in een zonnig paradijs! Totaal tegen alle online weersverwachtingen in, hebben we vandaag toch nog prachtig weer gehad! Ik werd hier abnormaal vrolijk van en in no-time bezochten we vanmiddag nogmaals het strand (maar nu zoals het eruit zou moeten zien), en gingen de we sugarloaf op, een berg met prachtig uitzicht over de stad. Dat was nog niet eens alles, want daarna bezochten we nog een museum met Braziliaanse kunst [en een tentoonstelling over Marc Chagall] en eindigden we de dag op een ander strand (Ipanema) dat stiekem veel mooier en vooral hipper is dan de paupere Copacabana die het eigenlijk is.

En dat was dan Rio, en ook bijna alles van ons Brazilië avontuur. Hoe kort ons verblijf ook was, ik ben heel erg blij dat we hier geweest zijn. Niet alleen hebben we heel veel gezien en beleefd (vooral vandaag), maar het heeft me ook een veel genuanceerder beeld gegeven van deze stad. Ik ben niet langer bang om hier over straat te lopen. Hoewel ik hier voorzichtiger ben geweest dan waar ook ter wereld (grote camera meestal veilig in een kluis achter laten en kleine camera gebruiken, niet in verlaten straatjes gaan lopen, etc.) valt het allemaal toch echt wel mee. Rio was uiteindelijk een geweldige ervaring en een prima begin voor deze lange lange reis. En me realiserend dat we pas vier dagen onderweg zijn en ik met moeite de absolute hoogtepunten hier opschrijf, denk ik toch wel dat dit een mooi half jaartje wordt!

Posted by Sanne.A 16:18 Archived in Brazil Comments (12)