El Fin del Mundo

Hoofdblogger: Bouke

all seasons in one day 15 °C
View Zuid-Amerika on Sanne.A's travel map.

Volgens onze inschattingen moeten we er zijn: aan het einde van de wereld. Maar de eerste dagen in Ushuaia hebben we er hard aan getwijfeld of dat wel echt zo is. Dat komt omdat je hier geen uitzicht over zee hebt. Je kijkt vanuit Ushuaia uit op Isla Navarino, wat weer Chili is. Bovendien liggen er op Isla Navarino nog kleine plaatsjes, zoals Puerto Williams. Al met al wilde het einde van de wereld-gevoel maar moeilijk komen.

Na onze goede ervaringen met liften van vorige week hebben we besloten om ons geluk verder te beproeven door van Punta Arenas in Chili naar Ushuaia te liften. We hadden daarvoor een tussenstop in Río Grande gepland, omdat het anders misschien wel erg veel afstand zou worden voor één dag. Dit bleek totaal overbodig te zijn. De hele eerste dag hebben we maar tien minuten moeten wachten voordat we opgepikt werden. Bij de eerste twee liften duurde het vijf minuten en de bij de derde lift stond er al een vrachtwagen naast ons stil voordat we goed en wel uitgestapt waren. Dat is nog eens een manier om 500 kilometer af te leggen en EUR 40,- te besparen!

Río Grande is geen heel bijzondere plaats. Het is iets groter dan Ushuaia en ligt op de vlaktes van Vuurland. Het is heel snel gegroeid doordat de Argentijnse regering belastingvoordelen biedt aan bedrijven die zich er willen vestigen. De uitbreidingen hebben ze vrij netjes gedaan: Río Grande ziet er schoon en modern uit. De omgeving is niks spectaculairs. Er liggen uitgestrekte pampa´s, zoals we er ook al veel hebben gezien in Patagonië.

De volgende dag zijn we dus maar snel doorgelift naar het einde van de wereld. Deze dag ging het allemaal iets minder soepel, maar met een tussenstop in Tolhuin is het toch prima gelukt. Je kunt niet iedere dag zo veel geluk hebben als we de dag ervoor hadden. Dus dat kwartier wachten in een regenbui hadden we misschien wel verdiend ;) Vlak voor we Ushuaia bereikten, veranderde het landschap compleet. We gingen van de pampa´s weer de bergen in. Via een behoorlijk spectaculaire pas reden we Ushuaia in.

De stad is enorm spectaculair gelegen. Het ligt aan het Beaglekanaal, aan de voet van de Andes met een uitzicht op de bergen van Isla Navarino. Kortom, het kan niet veel beter. Ushuaia is wel een heel toeristische stad die zich profileert als de meest zuidelijke stad en het einde van de wereld. Nou heb ik over het laatste mijn twijfels al geuit, maar het eerste is toch wel zeker waar en daar komen de toeristen dus op af (net als wij). Verder zijn er wel wat atracties, zoals een nationaal park, wandelingen in de bergen in de omgeving en boottripjes naar eilandjes in het Beaglekanaal. Wij hebben ervoor gekozen om het eerst een beetje rustig aan te doen. Even bijkomen aan het einde van de wereld, na twee maanden reizen, was geen overbodige luxe.

Tsja, niets mis met Ushuaia dus, maar we hadden een beetje last van een het-eerste-deel-van-de-reis-zit-erop-gevoel. En dat werkt demotiverend wat activiteiten betreft. Sowieso is dit de duurste stad van Argentinië, dus heel veel konden we hier simpelweg niet doen, maar stiekem denk ik dat Ushuaia vooral een plek is waar je geweest moet zijn, niet persé waar je heel veel doet. Maar tot mijn verbazing komen hier toch nog redelijk wat backpackers om daadwerkeling iets te doen: tripjes plannen naar Antartica en de Chileense fjorden. En ik dacht altijd dat dat alleen maar weggelegd was voor rijke gepensioneerde mensen! De aanbiedingen vliegen je hier om de oren: voor 3000 US dollar kan je al een 11daagse cruise maken. En das vervelend om de hele tijd me geconfronteerd te worden. Want hoewel ik dat echt géén geld vindt (ik dacht dat het minstens 5000 euro zou kosten) is het natuurlijk veel te veel voor ons budget. Grrr!

We zijn daarna een dagje de bergen in gelopen. Dat leverde ons mooie uitzichten en de wetenschap dat we echt wel genoeg hebben gelopen de afgelopen weken op. Tot slot zijn we de boottrip gaan doen. De boottrip bracht ons naar vier eilandjes. De eerste was een eiland waar een kolonie zeeleeuwen lag. Het was de derde keer dat we die dieren zagen op onze reis, maar het blijft grappig om ze te bekijken. Vervolgens zijn we een stuk over een ander eiland gelopen met de hele groep. Daar kregen we uitleg over de plaatselijke flora en fauna en was er een echt heel mooi uitzichtpunt over het kanaal. De derde stop was een eiland was een grote kolonie aalscholvers nestelt. En tot slot was daar voor ons het hoogtepunt: de vuurtoren aan het einde van de wereld. Dit is niet echt een imposante vuurtoren, maar voor ons was het het symbolische doel van de eerste twee maanden op reis. We kennen de vuurtoren uit een film (Happy Together van Wong-kar Wai) en dit was het plaatje dat we in ons hoofd hadden. Dit was het symbool dat stond voor het einde van onze eerste twee maanden op reis.

Die film is trouwens echt een aanrader. Mits je er tegen kan dat het grootste gedeelte gaat over een ruzieënd Cantonees homostel in Buenos Aires, zitten er een paar van de mooiste scenes in die ik ooit gezien heb. En je krijgt nog wat van Argentinië mee: de watervallen van Iguazu, Buenos Aires, de tango, en dus Ushuaia.

Ik wil trouwens ook nog wel even kwijt dat Bouke en ik altijd ontzettend opstandig worden van toeristische tours. Als we in een bootje of bus gestopt worden met een gids en foto-stops gaan maken en dergelijke, komt het er vaak op neer dat we alleen maar cynische opmerkingen gaan maken. Vorige week bijvoorbeeld in nationaal park Torres del Paine, werden we gillend gek van dat voorgekouwde gedoe. Ook hier op de boot hadden we zo onze twijfels over de toegevoegde waarde van een gids. Tijdens de flora en fauna wandeling bijvoorbeeld, ging de gids serieus informatie geven over ZEEWIER. En wat gingen alle mensen doen? ¨Oooh¨ en ¨aah¨ roepen, knikken en het zeewier aanraken... Juist! Ik heb me even heel bewust afgezonderd en goed om me heen gekeken. Want wat zag het er vanuit het eilandje uit alsof je helemaal aan het einde van de wereld stond zeg, super mooi!

En wat mij betreft, stelde het niet teleur. Samen met de prachtige uitzichten over het Beaglekanaal markeert de vuurtoren het eindpunt. Ik heb het gevoel dat ik voor nu het einde van de wereld bereikt heb. Je kunt nog wel verder, maar dat kost heel veel geld (een paar honderd euro om op Isla Navarino te komen en een paar duizend om naar Antarctica te gaan) en dat zit er nu dus niet in. Misschien kom ik hier ooit terug en ga dan nog verder, maar voor nu is het genoeg geweest. Ik heb erg veel zin om zo in het vliegtuig naar Buenos Aires te stappen. We gaan terug naar de bewoonde wereld, naar cultuur in plaat van natuur. We hebben vanaf overmorgen ons eigen plekje om te verblijven en dat voelt allemaal heel goed. Ik heb zin in het tweede deel!

En ik ook, ik ook. Hier nog even een overzicht van het complete eerste deel van onze reis: zo´n 10.000 kilometer (mijn god), van Rio de Janeiro, naar het einde van de wereld.

Posted by Sanne.A 06:43 Archived in Argentina

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Hallo daar aan het einde van de wereld,

Ongelofelijk inderdaad wat voor een enorme afstand jullie al afgelegd hebben! Ik kan me voorstellen dat jullie even behoefte hebben aan een eigen plek in plaats van elke keer in- en uitpakken. Veel plezier alvast in Buenos Aires...

Groeten Harm

P.S.: de gevraagde adressen komen zsm per mail jullie kant op

by Harm

Ik kan me jullie al helemaal picturen op die boot, sarcatisch giechelend om de plotselingen zeewier adepten. Je kan de Nederlander wel uit Nederland halen, maar Nederland uit de Nederlander...
Heel veel plezier in BA. Op naar deel twee!

xx

by Nora Marie

Hey lieve Sanne en Bouke,
Even een beriggie om jullie te laten weten dat ik heus meelees en meeleef met jullie!
Misschien zijn jullie toch al een beetje gewend aan prachtige landschappen... maar hier vanuit een ijzig koud "Duuven" ziet het er bij jullie toch echt Onwezenlijk Wauw uit! De Stilte, de Ruimte, het 'Wonder der Natuur'... ik teken er voor!
Ik wens jullie nog super veel genieten, en ook: bijzondere kerstdagen en een goed begin van een héél liefdevol en blij 2010!
Lieve groetjes,
Regie
(ook namens Marius)

by Regie

Wat een reis hebben jullie al gemaakt. En het einde van de wereld bereikt. Geeft toch wel een apart gevoel daar te zijn. Van de toeristische tours moet ik ook niets hebben. Het is net een kudde schapen die achter een herder aanloopt.
Alvast een goeie reis naar BA kan me voorstellen dat je naar de bewoonde wereld snakt.

by ineke

Hihi, ik hoor de bombastische LotR-muziekjes al als achtergrond bij de foto's! Wij hebben hier trouwens 20-30cm sneeuw, en het hele land is in complete chaos gestort. Behoorlijk hilarisch, maar het levert wel mooie plaatjes op. Bijna net zo mooi als die van jullie ;)

by Anouk

Ik heb nog net jullie laatste belevenissen meegenomen, ga vanavond door de sneeuw met de boot naar Engeland, het lijkt hier ook een beetje het eind van de wereld. Ik kan me gooed voorstellen dat verschillende gidsen wat op jullie lachspieren werken, ik was een reisleider in mijn jonge dagen en mijn grootste tour was 3 maanden met een groep door Europa en Rusland. Voor 2010 wens ik jullie, keep tracking and toy,toy.
Bill Senden

by bill senden

Ola! Hier kan ik wel reageren gelukkig, lukt me niet op die site van jullie. Weer een heel verhaal uit de andere kant van de wereld. En fijn veel foto's, kunnen wij ook meegenieten van alle mooie uitzichten daar. Fijne kerst daar! xxx

by Karlijn

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.